zaterdag 6 december 2014

FS Deel 4, .... PP ....

PP, twee letters die in de computerwereld een overduidelijke betekenis hebben nl. plug and play. Makkelijker kan het niet. Je koopt iets in een computerwinkel, je plugt het thuis in, er ratelt wat van binnen, en het spul werkt, al dan niet met enkele simpele wijzigingen/aanpassingen. Nou, voor sommige betekent PP heel wat anders maar daarover later meer.

Al bouwend kwam ik erachter dat het bouwsel te groot werd, of de kamer te klein, afhankelijk van hoe je er tegenaan kijkt. Dus moest er eerst weer het een en ander afgebroken worden om vervolgens met aanpassingen weer te worden opgebouwd. Het resultaat staat er nu, klaar om verder te worden ingericht met het computerspul. Er moet nog een dak op natuurlijk en de wanden moeten nog opgebouwd worden, een kniesoor die daar op let.
Alle panelen zijn geprint en op plexiglas bevestigd. Daar kunnen geleidelijk aan de gaten in aangebracht worden om de led verlichting en schakelaars in te bevestigen.
De twee meest gecompliceerde onderdelen, de EFIS en de Autopiloot, waren al eerder binnengekomen. Materiaal van Open Cockpits, een stelletje mafkezen zoals ik die ooit op het idee kwam een 737 Cockpit te gaan bouwen en nu een florerend bedrijf hebben omdat hun materiaal vanuit de gehele wereld door velen besteld wordt. Ik ben absoluut niet de enige in de wereld die hiermee bezig is.
En met het noemen van Open Cockpits ben ik gelijk aangekomen bij de letters PP. Bovengenoemde twee onderdelen zouden PP zijn. Nou dit bleek niet waar te zijn, het heeft pak en beet zo'n 4-5 uur geduurd voordat deze PP onderdelen up and running waren. Tja, ken gebeuren, foutje bedankt, maar alles werkt dus no problem. Ware het niet dat de flap indicator, dit dingetje dat hiernaast is afgebeeld, ook nog moest worden geinstalleerd. Conform de beschrijving eenvoudig qua wiring en dan copy en paste in een notepad document (zoiets als word maar veel simpeler) en overzetten naar een SIOC dokument (specifieke computer"taal" voor dit soort projecten). En vervolgens vliegen maar.......

Nou, niet dus, geen enkele reactie van het apparaat. 10 uur verder, tientallen mogelijke oplossing onderzocht en uitgeprobeerd, min of meer geconcludeerd dat het programma waar ik mee "vlieg", PMDG 737 NGX, niet goed werkte. Opnieuw installeren zou mogelijk de oplossing zijn. Deze gedachte meteen verworpen, natuurlijk zit de fout daar niet in, moet iets in de SIOC programmering zijn. Dus SIOC taal bestudeerd, veel geleerd, veel dingen geprobeerd, apparaat reageert niet. Afijn, 30 uur later, tja je moet er iets voor over hebben, eindconclusie moet PMDG fout zijn. Opnieuw geinstalleerd, voila, het werkt !@#$%^&*()_+@#$%^&*()_.

Jippie alles werkt ..... of toch niet, de EFIS en Autopiloot die oorspronkelijk werkten hebben inmiddels de geest gegeven. En ik heb na een hele dag puzzelen de pijp maar even aan Maarten gegeven, morgen weer verder of overmorgen. Misschien maar even weer wat bouwen, vergt wat minder van de hersenen en levert sneller wat tastbaars op.

Plug en Play, ja ja, niet voor Open Cockpits zullen we maar zeggen. Maar het materiaal dat ze leveren is wel tip top in orde.

Groetjes
Jos

1 opmerking:

Anoniem zei

Ha, Ha, Ha,


Je moest eens weten hoe lang ik bezig geweest ben met een dail-up modem 14400 intern te installeren... na 1,5 week kwam ik er pas achter dat er echt iets kapot was :)

Berend